Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.01.2010 11:31 - Делегирането – двойна работа или спестено време?
Автор: leonidas Категория: Бизнес   
Прочетен: 776 Коментари: 0 Гласове:
0



Петър Иванов е мениджър в голяма международна фирма. Пряко подчинени са му почти петдесет служители. Освен това седмично той участва в няколко събрания в офиса и предоставя ежедневно две справки към своя генерален директор. Иванов лично преговаря с ключовите партньори. Отделно той се занимава с интервюиране на нови служители и прави планиране на бъдещите продажби , което съгласува с други отдели. Претрупан с работа, Иванов започва да не се справя с всичко и остава до късно в офиса. В къщи се прибира изнервен и изморен. Толкова е изтощен, че чак жена му взе да се оплаква пред приятелките си.

Тогава неговият генерален мениджър го посъветва: „делегирай!”

За Иванов това прозвуча като „отървавай се от трудната и времеемка работа”. В следващите седмици той делегираше всичко, което му беше досадно, отнемаше време или просто му се струваше безсмислено. Скоро задачите по бюрото му се разчистиха, а Иванов започва да си представя почивка и дълги романтични вечери с щастлива съпруга.

Вместо това го връхлетя катастрофа. Само след месец на бюрото му се появи цял куп молби за напускане, а останалите му подчинени ходеха с нещастен вид. Нещо повече, всички делегирани задачи започнаха да се връщат обратно към Иванов, коя от коя по-забатачени или просто погрешно извършени.

Оказа се, че след делегирането Иванов имаше повече работа, защото сега трябваше да поправя всички объркани задачи, а освен това го заплашваше и срив в мотивацията на екипа му. Мениджърът Иванов се държеше по цял ден за главата –не само, че делегирането не беше облекчило натоварването му, ами беше създало повече работа отпреди. Сега имаше да свърши двойна работа.

Междувременно генералният мениджър беше сменен, а приемникът му повика Иванов на среща и поиска да научи какво става в отдела. В резултат на тази среща Петър Иванов беше изпратен на обучение по делегиране . Нещо, което му се струваше безполезно, особено в момент, когато и без това времето не стигаше за нищо.

Изпълнен с предубеждения, Иванов бе изненадан, когато обучаващият категорично отрече делегирането като инструмент за прехвърляне на досадните дейности. Всъщност делегирането е най-мощният способ да изградиш професионални умения у своите подчинени и само като следствие може да очакваш намаление на ежедневните си задължения.

Тоест, ако си претоварен в работата си, това се дължи първо, на неумело приоритизиране на дейностите , второ, неумение да казваш „не” или трето, голям обем работа и тогава е нужно задълженията ти да се разделят между двама души.
Картината на мениджъра, почиващ под чадър край басейн с лаптопа наблизо, докато служителите работят като пчелички, е възможна в някое друго измерение. В нашата реалност да делегираш означава да дадеш шанс на служителя си да свърши някоя работа, от която да получи нови умения и да му даде ново самочувствие желание за растеж. Или с други думи, делегирането автоматично изключва даване на задачи, които така и така служителят извършва. Какъв е смисълът да дадеш на секретарката си да попълни още една таблица или търговецът да посети още двама клиенти дневно? Това е все едно да кажеш на чистачката да измете още една стая. На какво точно ще се научи? Само ще се демотивира и ще разказва как го карат да работи повече, без да му увеличат заплатата.

Съвсем различно е, ако му предоставиш възможност да свърши нещо, което подчиненият счита, че е „шефски приоритет”: да води събранието на отдела, да представи цифрите за тримесечието пред цялата организация, да направи проучване за нова пазарна ниша. Подобна задача дава ясен сигнал за служителя, че му се възлага доверие, че пред него се отварят нови хоризонти. Естествено, мениджърът е длъжен да предвиди допълнително време за задачата, да определи контролни срещи и да е готов сам да свърши всичко, ако подчиненият не съумее да се справи сам. При такъв подход служителят ще бъде доволен, че има възможност да свърши нещо различно или пък има ново поле за изява. Мениджърът пък може да се надява, че тази задача от следващият път има кой да я върши. Така от двойна работа може да се премине към спестяване на време .

Можете да прочетете повече на http://arthuradams.bg/article.php?articles_id=27




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: leonidas
Категория: Бизнес
Прочетен: 83347
Постинги: 46
Коментари: 20
Гласове: 88
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930