Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2010 10:21 - Случаят с непокорния служител
Автор: leonidas Категория: Бизнес   
Прочетен: 1308 Коментари: 0 Гласове:
1



Кой мениджър не се е сблъсквал със следния казус? Той е млад служител, добре подготвен и много талантлив. Но от известно време не изпълнява указанията на прекия си ръководител. Как ще постъпите?

На пръв поглед нашият човек е перфектният избор: млад, талантлив, с добра подготовка. Идеалният служител – бъдещ мениджър и наследник на шефското място. И изведнъж добрият, примерният престава да изпълнява преките указания на ръководителя си. Защо?
Всичко на този свят започва с анализа. Да разгледаме компонентите на този казус с помощта на два истински примера от практиката ми в български условия.

Случай №1.

Наскоро имах такъв случай. Нели* беше най – отговорната сред моите средни мениджъри. За нея нямаше неразрешим въпрос, било с нейния екип, било с клиентите. Особено ми харесваше нейния подход: “сега и веднага”.
Тя самата го наричаше така и имаше предвид да се втурне като гладна вълчица по прясна следа и нищо не можеше да я отклони, докато не хванеше плячката (разбирай проблема).
Отначало не бях разбрал, че Нели е престанала да си върши работата докрай. Някак постепенно тя беше престанала да изпълнява някои от указанията ми. Иначе беше същото ""огън момиче"" – отдалеч се чуваше гласът й, докато се караше на някого от хората си по телефона, но вече беше груб, а речникът й понякога излизаше от общоприетите норми.
Тъкмо тогава открих, че Нели идва със зачервени очи на работа, а от време на време изтичваше в другата стая, след което дълго обясняваше някому по телефона: ""Не, не, няма да мога!"" Явно беше дошъл моментът

да си поговорим по–сериозно.

Повиках я и и казах, че напоследък не съм доволен от резултатите й и отдадох това на факта, че не всички от указанията ми се изпълняват. Нели се опита да ме убеди, че няма такова нещо и как тя ме слушала за всичко, но аз го пропуснах покрай ушите си и смених темата. Завъртяхме се около времето извън работата и Нели изплю камъчето – оказа се, че имала нов приятел и нямала никакво време. Не само това, ами новият й приятел работел някъде наблизо и държал да се виждат през деня. Като се има предвид работата на Нели, която включва през деня срещи с клиенти и контрол на нейните служители, стана ми ясно, че тя е пред дилемата дали да отвърне на исканията на новия си приятел, или да си върши работата както преди – качествено и отговорно. И е взела решението – със сигурност работата нямаше да е на първо място.
Е, поговорихме си как тя щяла да се стегне и т.н., но аз бях сигурен, че природата ще надделее. Затова поставихме срок за нов разговор след две седмици. На другата сутрин Нели ме чакаше с

молба за напускане

в ръка. Обясни ми как с приятеля й си поговорили вечерта и решили да заживеят заедно, той щял да се грижи за нея и да й намери нова работа. От опит знам, че когато човек е решил по лични причини да напусне, не бива да заставам на пътя му. Подписах молбата и й пожелах на добър час, и да ме поканят на сватбата.
След три месеца Нели намина да ни види офиса. Тежеше с десетина килограма повече, усмихваше се и беше щастлива. Разказа ни, че за известно време се отказала да търси работа. Избирали пердета за кухнята и т.н. Разбрах, че поне за няколко години Нели щеше да е извън трудовия пазар.

Има случаи, когато дори и да искаш, не можеш да задържиш талантливия служител!

Случай №2.

След случая с Нели станах подозрителен и непрестанно очаквах провали с хората си.

Няколко месеца по–късно забелязах, че Цецо* е започнал да не изпълнява всички задачи, които му поставям. Повиках го да разбера защо. Той призна, че има нещо такова, но не съвсем и аз сигурно го мразя, след като му говоря, че не си бил свършил работата. Тук му е мястото да спомена, че неговата заплата се състои от фиксирана част и около

20% - 40% бонус за изпълнение,

който той беше престанал да получава. Цецо горещо се заоплаква как не му стигат парите и особено липсата на бонуса, с който той бил свикнал преди. Тъй като не обичам хората ми да да остават с неизпълнени финансови очаквания, решихме да увеличим възможностите да получава бонус, като добавим нови отговорности. Поставихме си срок до края на другия месец и аз зачаках.
Следващият месец Цецо отново не беше постигнал целите си, така че резултатът можеше да се оцени като двоен провал. Този път изобщо не се поддадох на хленченето му и смело му отрязах 20% от фиксираната част под формата на глоба (заложена в длъжностната характеристика и договора). На сутринта в колата на път към офиса GSM–ът ми звънна – Цецо. Искал само да ми каже, че вече е на работа и какво смятал да свърши през деня, с кои клиенти ще се вижда и други такива галещи слуха ми намерения. Първата ми реакция беше, че съм подложен на тънка

форма на манипулация,


но си замълчах и отвърнах, че бих искал да се чуем отново вечерта с отчет какво е постигнато от тези добри планове.
За моя изненада Цецо се обади вечерта и излезе, че доста е поработил през деня. Дори успях да науча новини от пазара, които ми се видяха полезни за нашия бизнес. Историята се повтори на другия ден и на следващия, и така нататък. Накрая на месеца бях тъй доволен, че увеличих бонуса почти двойно, а Цецо излъчваше щастие. Аз бях горд с постигнатите цели, а новото съотношение на възнаграждението не ме притесняваше. От своя страна Цецо се появи със зачервени очи на другия ден – явен признак за споделена радост с приятели.
Представете си изненадата ми когато още в първия ден на новия месец Цецо създаде повече проблеми, отколкото за два месеца преди. Беше се превърнал отново в стария, немарлив служител. Тогава изведнъж ми просветна. Повиках го на другия ден, накарах му се и го заплаших, че пак ще му смъкна заплатата. На следващата сутрин ритуалът със звъненето и отчета вечер се възстанови, а до края на месеца имах писмо с благодарности от един от клиентите за добрата работа на Цецо. Бонусът му отново го изпълни с радост.
Но аз вече знаех – Цецо работи само при надвиснала закана и си създадох програма. Всеки първи ден от месеца аз провеждам заканително – обяснителна беседа и нямам проблеми. Единственият въпрос, който ме гложди е, ако Цецо напусне и аз трябва да му напиша препоръка, как да опиша на следващия работодател подхода си към този служител.

*Имената са сменени

Можете да прочетете повече на http://arthuradams.bg/articles.php



Тагове:   служител,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: leonidas
Категория: Бизнес
Прочетен: 83327
Постинги: 46
Коментари: 20
Гласове: 88
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930